Právníci z Ligy lidských práv se tvrdě pustili do českého systému očkování. Rozhodují o něm prý lidé, kteří mají vazby na farmaceutické společnosti. Opřeli se i do reklam, které podle nich neobsahují objektivní informace a hrají hlavně na city. Evropská legislativa navíc až na výjimky reklamu na léky zakazuje.
O očkování se v Česku podle Ligy lidských práv (LLP) rozhoduje netransparentně a klíčové funkce navíc zastávají lidé s vazbami na výrobce vakcín. Právníci poukázali hlavně na obsazení Národní imunizační komise, která na ministerstvu zdravotnictví řeší otázky očkování. Ta má třináct členů a minimálně tři mají podle LLP vazbu na farmaceutické firmy.
„Komise je obsazena jednostranným způsobem, a to příznivci očkování (někdy až nekritickými),“ píše se v analýze, kterou právníci LPP připravili. „Odpovídajícím způsobem též není řešen konflikt zájmů a část členů intenzivně spolupracuje s výrobci vakcín,“ zní další část.
Autoři analýzy zmínili například Romana Prymulu, který údajně od výrobců vakcín pobírá odměny, provádí pro ně výzkum a působí jako jejich poradce. Epidemiolog se ale proti těmto informacím tvrdě ohradil.
„Členem Národní imunizační komise nejsem a v době, kdy byla analýza publikována, jsem jím nebyl už několik měsíců. Když jsem byl členem, o konfliktních otázkách jsem nehlasoval. Zápisy o tom jsou na ministerstvu zdravotnictví. Podobná pravidla platila u všech, je tedy s podivem, v čem je netransparentnost,“ sdělil iDNES.cz Prymula.
„Informace o nevyváženosti komise je také lichá, pokud Liga prokáže, že v Česku jsou další odborníci z jiných oborů, kteří o očkování mají adekvátní hlubokou znalost, ministerstvo jistě rozšíření komise zváží. Odmítání očkování pro mne bohužel kvalifikací není,“ dodal. Na právníky LLP prý chce podat žalobu na ochranu práv.
Reklama straší a hraje na city
Lidé z Ligy lidských práv se pustili i do reklamy, kterou zdravotnické firmy propagují své výrobky. „Jejich reklama je specifická už tím, že oslovuje ‚pacienty‘ a nabízí léky nebo výživové doplňky, jejichž účinnost nedokáže pacient posoudit. Laik, který nemá medicínské či farmaceutické vzdělání, je reklamou snáze ovlivnitelný. Druhá věc je, že reklama v mnoha případech hraje na emoce či zastrašuje různými životními příběhy ostatních lidí,“ řekla iDNES.cz právnička a ekonomka Eva Kučerová.
Zdraví je přitom pro řadu lidí velmi citlivé téma, hlavně pokud se týká i dětí. Právě na očkování dětí se přitom LLP ve své analýze zaměřila. Povinně nyní české děti dostávají vakcíny proti devíti nemocem – záškrtu, tetanu, dávivému kašli, hemofilovým invazivním infekcím, přenosné dětské obrně, spalničkám, příušnicím, zarděnkám a žloutence typu B.
Kromě toho existuje řada nepovinných vakcín, například proti klíšťové encefalitydě, rotavirům nebo rakovině děložního čípku. Reklamy na ně vídáme v televizi a na plakátech, přestože to podle právníků není legální.
„Evropská legislativa zakazuje veřejnou reklamu na léčiva na předpis včetně vakcín s výjimkou takzvaných vakcinačních akcí,“ uvedl předseda LLP David Zahumenský. Nemá podle něj jít o reklamu na konkrétní vakcíny, ale o kampaň s objektivními informacemi.
„V České republice bohužel ministerstvo zdravotnictví na svou roli zcela rezignovalo a bez jakéhokoliv posouzení povoluje libovolnou reklamu na vakcíny, čímž dochází k neobjektivnímu ovlivňování spotřebitelů,“ tvrdí Zahumenský.
Ministerstvo se brání, že neschvaluje samotný obsah kampaně na očkování, ale vyjadřuje se jen k k tomu, kdy může kampaň proběhnout. „Schválení ministerstvem nenahrazuje souhlasy kontrolní činnost jiných správních úřadů,“ sdělil iDNES.cz mluvčí úřadu Vlastimil Sršeň.
Ten zároveň odmítl, že by se v Česku porušovala evropská legislativa zakazující reklamu na vakcíny. „Zákaz se podle směrnice nevztahuje na vakcinační akce, které jsou schválené příslušnými orgány členských států,“ tvrdí Sršeň.
Lobbing omezí novela zákona o regulaci reklamy
Farmaceutické společnosti jsou v Česku dlouhodobě jedním z deseti nejvýznamnějších zadavatelů reklam. Ve většině západních zemí je přitom reklama na léky zakázána a výrobci léčiv hledají jiné způsoby, jak dostat své produkty na trh. Přesvědčují například lékaře, aby předepisovali jejich léky, nabízejí jim balení zdarma, nebo je zvou na kongresy.
Tzv. kongresovou turistiku má znemožnit novela zákona o regulaci reklamy, která by měla začít platit od ledna příštího roku. Ministerstvo chce normou navíc zakázat soutěže, kterými je možné ovlivnit předepisování léků, zástupci farmaceutických firem nebudou moci navštěvovat lékaře v ordinační době, a lékaři ani lékárníci nebudou smět zaměnit nebo doporučit pacientovi lék, pokud by tak činili v důsledku reklamního lobbingu (více o novele čtěte zde).
Zprávu vydal iDNES dne 8. května 2012, přečíst si ji můžete zde. Autorkou je Anna Brandejská.