Férová škola
V českém školství prosazujeme spravedlivé podmínky a kvalitní vzdělání pro všechny děti. Bez ohledu na zdravotní či sociální handicap má každé dítě v naší zemi právo na vzdělání. Projekt Férová škola prosazuje inkluzivní školství, které vnímá rozdíly mezi dětmi jako jejich bohatství a dokáže jich využít. Oceňujeme a podporujeme školy otevřené každému dítěti, školy rozvíjející potenciál každého žáka.
Jak to děláme:
- Pořádáme semináře a workshopy pro učitele a žáky.
- Rodičům nabízíme pedagogické i právní poradenství.
- Připomínkujeme zákony a navrhujeme systémové změny.
> více informací najdete na webu Férové školy
Do projektu Férová škola, který byl oceněn nadací ERSTE Foundation prestižní cenou za sociální integraci, se zapojilo již více než padesát škol z celé České republiky.
Vzděláváním se zabýváme i v jiných projektech, než je Férová škola. Jsme partnery projektů:
- Dlouhodobé partnerství výzkumu, praxe a výuky práva
- Právo do praxe, praxe do práva – partnerství pro užší sepětí výzkumu a praxe
- Férová škola – stejná šance pro všechny děti
- Partnerství a inspirace – inkluzuvních škol bude více
Naši specialisté k tématu
Barbara Dobešová
Email: [javascript needed]Katarína Krahulová
Email: [javascript needed]Lea Mentlíková
Email: [javascript needed]Gabriela Ševčíková
Email: [javascript needed]
Otevřené případy k tématu
- Děti se znevýhodněním mají právo chodit do běžné školy
- Chlapec nesměl do školky kvůli nekompletnímu očkování
- Ředitel mateřské školy vyřadil dítě kvůli jeho nekompletnímu očkování
- Lize se podařilo na skrytou kameru zachytit případ diskriminace žáků kvůli etnicitě
Vše k tématu
Návrh změn v inkluzi odporuje mezinárodním závazkům, tvrdí ministerstva
7.12.2018Zprávu vydal server Aktuálně.
[…]Připojili jsme se k otevřenému dopisu proti plánovaným změnám ve školství
6.12.2018Ministerstvo školství předložilo do připomínkového řízení novelu vyhlášky č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných žáků. Tento návrh mění dosavadní kurz vývoje českého školství a hrozí návratem k segregaci dětí ve vzdělávání. Místo podpory společného vzdělávání otevírá ministerstvo legální cestu segregovanému vzdělávání dětí s postižením […]
Vyhlašujeme další ročník lidskoprávního moot courtu
9.10.2018
Liga podpořila kampaň Konec levných učitelů
30.8.2016Aktuality
Připojili jsme se k otevřenému dopisu proti plánovaným změnám ve školství
6.12.2018Ministerstvo školství předložilo do připomínkového řízení novelu vyhlášky č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných žáků. Tento návrh mění dosavadní kurz vývoje českého školství a hrozí návratem k segregaci dětí ve vzdělávání. Místo podpory společného vzdělávání otevírá ministerstvo legální cestu segregovanému vzdělávání dětí s postižením […]
Vyhlašujeme další ročník lidskoprávního moot courtu
9.10.2018
Liga podpořila kampaň Konec levných učitelů
30.8.2016Á propos k inkluzi … Integrace vs. inkluze – díl čtvrtý (4/4)
27.7.2016Světová zdravotnická organizace (WHO) charakterizuje integraci jako sociální rehabilitaci, schopnost příslušné osoby podílet se objektivně na společenských vztazích. Integrace je tedy stav, kdy se jedinec se zdravotním postižením vyrovnal se […]
Liga podporuje rozšíření pravomoci Veřejného ochránce práv
23.5.2016Tiskové zprávy
Soud: obec diskriminovala chlapce s autismem tím, že mu nezajistila inkluzivní vzdělávání
16.3.2016Všechny děti mají právo na inkluzivní vzdělání
6.9.2015Liga lidských práv zve české politiky k návštěvě inkluzivních škol
16.1.2015Liga lidských práv pozvala v osobním dopise všechny poslance, senátory a prezidenta republiky k návštěvě jedné ze škol, kterým udělila certifikát Férová škola. Mohou se tak osobně přesvědčit o tom, že i v Česku lze dlouhodobě úspěšně vzdělávat společně žáky s velmi rozmanitými potřebami. Současně politiky vyzývá, aby pomohli vytvořit vhodné […]
„Transformace vzdělávání je nutná“ vzkazuje české vládě OSN
27.5.2014Výbor OSN pro hospodářská, sociální a kulturní práva vydal v pondělí 26. května doporučení, co by se mělo v České republice zlepšit v oblasti dodržování lidských práv. Zpráva apeluje na politiky, aby se zaměřili i na oblast školství, v němž je stále velké množství běžných základních škol zcela uzavřeno sociálně či zdravotně […]
Ombudsmanka: Neposkytnutí asistenta pedagoga dítěti s autismem je diskriminací
2.4.2014Rodiče dětí se zdravotním postižením, kterým kraj nepřizná nárok na asistenta pedagoga, se můžou bránit antidiskriminační žalobou. Vyplývá to ze stanoviska ombudsmanky Anny Šabatové k případu autistického žáka z Olomouce. Školák, který chodil od první třídy do běžné základní školy a učivo zvládal s podporou asistenta pedagoga, podle kraje […]
Zprávy z médií
Návrh změn v inkluzi odporuje mezinárodním závazkům, tvrdí ministerstva
7.12.2018Zprávu vydal server Aktuálně.
[…]Škola odmítla vzdělávat autistu. Musí zaplatit 50 tisíc
22.4.2016Inkluze po seversku: Mix zdravých, postižených, cizinců a žádné propadání
23.3.2016Zpráva […]
Slabí i nadaní žáci se mají učit společně. Kraje protestují, školy prý nejsou připravené
4.1.2016
Od září mají platit nová pravidla pro vzdělávání dětí se speciálními potřebami. Učit by se měly v běžných školách s ostatními dětmi. Kraje a speciální pedagogové protestují, školy podle nich na takovou změnu nejsou připravené. Ministerstvo školství slibuje, že do krajů vyšle speciální tým, který školám […]
Vysokoškoláků z dětských domovů je málo, chybí jim podpora
4.5.2015Zprávu zveřejnil server ČT24.cz.
Pro přípravu na […]
Publikace
Praktický průvodce inkluzí (nejen) pro rodiče
10.5.2019Inkluzivní vzdělávání v pregraduální přípravě učitelů
18.5.2016Strategický management inkluzivní školy
18.5.2016Praktický průvodce právem na vzdělání
18.5.2016Průvodce vychází z reálných kazuistik a přibližuje problematiku školské a antidiskriminační legislativy formou otázek a odpovědí v modelově zvolených případech. Průvodce se týká nejen samotného vzdělávání na základní škole a souvisejících práv dítěte, ale také práv dítěte v zájmovém vzdělávání a jiných aktivitách se školou souvisejících. Popisuje také způsoby, jak si v případě porušování […]
Metodologie a lidská práva: jak postupovat při hodnocení dodržování lidských práv
14.5.2014Cílem metodologie je vytvořit návod pro komplexní hodnocení (ne)dodržování lidských práv ze strany státu, na jehož základě lze identifikovat chronické a systémové problémy v této oblasti. Metodologie představuje tři základní přístupy, jak lze objektivním a transparentním způsobem měřit dodržování lidských práv. Poznatky získané na základě jejich aplikace by měly vytvořit […]