Škola odmítla vzdělávat autistu. Musí zaplatit 50 tisíc

22. dubna 2016

Rozhodnutí Okresního soudu ve Vyškově, podle kterého měl autistický hoch právo na vzdělání ve spádové škole, ve čtvrtek nabylo právní moci. O den dříve vypršela lhůta pro odvolání. Zastupitelstvo obce Milešovice na Vyškovsku, jíž se spor týkal, už dříve rozhodlo, že verdikt přijme, neodvolá se a zaplatí odškodnění 50 tisíc. Nabytí právní moci je patrné z justiční databáze.

Zprávu vydal server Echo24.

Rozhodnutí Okresního soudu ve Vyškově, podle kterého měl autistický hoch právo na vzdělání ve spádové škole, ve čtvrtek nabylo právní moci. O den dříve vypršela lhůta pro odvolání. Zastupitelstvo obce Milešovice na Vyškovsku, jíž se spor týkal, už dříve rozhodlo, že verdikt přijme, neodvolá se a zaplatí odškodnění 50 tisíc. Nabytí právní moci je patrné z justiční databáze.

Liga lidských práv v minulosti označila rozhodnutí za přelomové. Potvrzuje, že dítě má právo na inkluzivní vzdělávání v místě bydliště a že nezajištění takového vzdělávání je diskriminací dítěte kvůli jeho postižení, uvedla po vynesení rozsudku právnička ligy Šárka Dušková.

Hochovi je v současnosti 14 let, rodina jej chtěla do milešovické školy přihlásit před čtyřmi lety poté, co se tam přestěhovala. Ředitelka to neumožnila, a to s ohledem na potíže, které by výuka autistického hocha v malé škole přinášela, ale také kvůli reakcím ostatních rodičů.

Pokud škola neměla zkušenosti a informace o začlenění žáka s podobným zdravotním handicapem, měla přistoupit k případným závěrům zodpovědněji, s rozvahou a po případné konzultaci se zřizovatelem, získání informací od jiných škol majících zkušenosti s integrací žáků s takovým či obdobným zdravotním postižením,“ stojí v rozsudku vyškovského soudce Aleše Vylama. Rodina ale neuspěla ani ve 14 dalších školách v okolí, nakonec chlapce přijali v Šaraticích, kde podle informací z médií dobře prospíval.

Inkluze je v posledních měsících kvůli plánovaným legislativním změnám silně diskutovaným tématem. Cílem inkluze je začlenit do kolektivů na klasických základních školách děti s lehkým mentálním postižením, mimořádně nadané děti i školáky s dalšími omezeními, pokud o to jejich rodiče budou stát. Mnohé školy už přijímají děti s lehkým mentálním postižením řadu let, jiné je odmítaly a rodiče museli hledat takové zařízení, které jim vyjde vstříc.