Mezi základní lidská práva patří bezpochyby i právo na vzdělání bez ohledu na prostředí a zdravotní stav žáka. Autorka zdůrazňuje nutnost spravedlivého přístupu ve školství a jako příklad uvádí situaci ve Finsku, které patří mezi země s nejlépe řešeným způsobem vzdělávání.
Publikace k tématu "Férová škola"
V českém školství prosazujeme spravedlivé podmínky a kvalitní vzdělání pro všechny děti. Bez ohledu na zdravotní či sociální handicap má každé dítě v naší zemi právo na vzdělání. Projekt Férová škola prosazuje inkluzivní školství, které vnímá rozdíly mezi dětmi jako jejich bohatství a dokáže jich využít. Oceňujeme a podporujeme školy otevřené každému dítěti, školy rozvíjející potenciál každého žáka.
Jak to děláme:
- Pořádáme semináře a workshopy pro učitele a žáky.
- Rodičům nabízíme pedagogické i právní poradenství.
- Připomínkujeme zákony a navrhujeme systémové změny.
> více informací najdete na webu Férové školy
Do projektu Férová škola, který byl oceněn nadací ERSTE Foundation prestižní cenou za sociální integraci, se zapojilo již více než padesát škol z celé České republiky.
Vzděláváním se zabýváme i v jiných projektech, než je Férová škola. Jsme partnery projektů:
- Dlouhodobé partnerství výzkumu, praxe a výuky práva
- Právo do praxe, praxe do práva – partnerství pro užší sepětí výzkumu a praxe
- Férová škola – stejná šance pro všechny děti
- Partnerství a inspirace – inkluzuvních škol bude více
„Ideál“ versus „noční můra“: představy studentů učitelství o žácích
V příspěvku autorky sledovaly, jaká je představa studentů pedagogiky o „ideálním žákovi“ a žákovi, který je pro budoucí učitele „noční můrou“. Výzkum volně navazuje na výzkumné šetření „Představa učitelů o kvalitách ideálního žáka jako předpoklad ovlivňující učitelovo očekávání a hodnocení“, kde informanty bylo 36 učitelů působících na různých typech škol. Představy studentů autorka vzájemně porovnávala a v závěru poukazuje na souvislosti, […]
Pedagogická diagnostika současného učitele a její metody
Rozvoj společnosti je spojen s řadou změn, které mění podobu nejen životních hodnot, ale i různých institucí mezi nimiž je i škola. Diagnostická komepetence pomáhá učiteli pochopit vztahy ve třídě, řešit výchovné problémy nebo odhalit případné patologické změny. V článku jsou nastíněny základní rysy pedagické diagnostiky, její jednotlivá stadia, postupy a metody, jejichž efektivní zvládnutí přispívá k rozšíření kompetencí pedagoga.
Nejlepší škola je inkluzivní
Co je to společné vzdělávání všech dětí neboli inkluze? Seznamte se… Publikace Nejlepší škola je inkluzivní srozumitelným a jednoduchým způsobem seznamuje pedagogy, rodiče i širokou veřejnost s inkluzivním systémem vzdělávání. Stručně popisuje jeho výhody pro žáky, školy, pedagogy, rodiče znevýhodněných i běžných dětí. Vysvětluje nejčastější předsudky a upozorňuje také na možné problémy, které při zavádění společného vzdělávání všech dětí mohou nastat.
Jak se stát férovou školou II.
Manuál je určený zejména ředitelům a pedagogům základních škol. Mimo jiné v něm najdete mnoho zajímavých zkušeností z praxe inkluzivního vzdělávání a tipů pro výuku. Vydali jsme v roce 2010.