Novela zákona o ochraně veřejného zdraví byla schválena Poslaneckou sněmovnou a před pár dny postoupena Senátu. I když se podařilo odstranit hrozbu očkování proti vůli rodičů, represe vůči školkám a táborům zůstaly v zákoně zachovány. Rovněž poslanci nepřijali odpovědnost státu za nežádoucí účinky očkování. Oslovte nyní senátora/senátorku z Vašeho regionu, sjednejte si s schůzku a požádejte ho/ji, aby podpořil/a naše pozměňovací návrhy […]
Odborné články
Komentář Ťupa proti České republice
Případ Ťupa proti České republice poukazuje na praxi nedobrovolné hospitalizace psychiatrických pacientů v České republice. Evropský soud pro lidská práva zjišťoval, zda došlo k naplnění podmínek pro detenci stěžovatele a také zkoumal otázku odpovědnosti zdravotnického zařízení v případě porušení povinnosti oznámit nedobrovolnou hospitalizaci ve stanovené lhůtě. Rozsudek upozornil na nedostatky v řízení, zejména příliš velkou míru formalismu a nevyvážené postavení jednotlivých […]
Význam a náplň Multikulturní výchovy jako výzva pro budoucí učitele
Článek se věnuje multikulturní výchově jakožto fenoménu, který se projevuje nejen v pedagogice, ale zasahuje do dění v celé společnosti. Autorka nahlíží na pojem multikulturalismu z mnoha pohledů a neopomíjí zmínit i zvláštnosti, které se objevují v rámci České republiky. Multikulturní výchova se stala součástí Rámcových vzdělávacích programů, čímž došlo k uznání potřeby tohoto konceptu v českém vzdělávání.
Věc Lautsi a další proti Itálii
Příběh matky, která navrhla sejmutí krucifixů ve školních třídách jejích dvou synů, se stal základem sporu o identitu křesťanské Evropy a vzbudil široký ohlas ze strany ostatních států i médií. Evropský soud pro lidská práva se musel potýkat zejména s otázkou, jak moc by měly evropské státy ustupovat od svých tradic s cílem nedotknout se náboženské svobody svých občanů. Případ […]
Spravedlnost ve školství jako výzva budoucích učitelů
Mezi základní lidská práva patří bezpochyby i právo na vzdělání bez ohledu na prostředí a zdravotní stav žáka. Autorka zdůrazňuje nutnost spravedlivého přístupu ve školství a jako příklad uvádí situaci ve Finsku, které patří mezi země s nejlépe řešeným způsobem vzdělávání.