Diskriminace ve školství z pohledu práva. Tento manuál by měl čtenáři poskytnout základní přehled o problematice inkluzivního vzdělávání a integrace dětí s handicapem, především však o cílech projektu a opatřeních, které by měly vést k jejich naplnění. Vydali jsme v roce 2010.
Publikace k tématu "Férová škola"
V českém školství prosazujeme spravedlivé podmínky a kvalitní vzdělání pro všechny děti. Bez ohledu na zdravotní či sociální handicap má každé dítě v naší zemi právo na vzdělání. Projekt Férová škola prosazuje inkluzivní školství, které vnímá rozdíly mezi dětmi jako jejich bohatství a dokáže jich využít. Oceňujeme a podporujeme školy otevřené každému dítěti, školy rozvíjející potenciál každého žáka.
Jak to děláme:
- Pořádáme semináře a workshopy pro učitele a žáky.
- Rodičům nabízíme pedagogické i právní poradenství.
- Připomínkujeme zákony a navrhujeme systémové změny.
> více informací najdete na webu Férové školy
Do projektu Férová škola, který byl oceněn nadací ERSTE Foundation prestižní cenou za sociální integraci, se zapojilo již více než padesát škol z celé České republiky.
Vzděláváním se zabýváme i v jiných projektech, než je Férová škola. Jsme partnery projektů:
- Dlouhodobé partnerství výzkumu, praxe a výuky práva
- Právo do praxe, praxe do práva – partnerství pro užší sepětí výzkumu a praxe
- Férová škola – stejná šance pro všechny děti
- Partnerství a inspirace – inkluzuvních škol bude více
Multikulturní výchova jako součást vzdělávání na základních školách
Závěrečná zpráva projektu realizoveného Ligou lidských práv v roce 2008. Zavádění Rámcových vzdělávacích programů a Školních vzdělávacích programů s sebou přineslo spoustu změn, výzev a otázek, našlo se mnoho odpůrců i příznivců a ať už je samotný výsledek jakýkoliv, školy byly nuceny věnovat přípravám a tvorbě svých vzdělávacích programů mnoho času a nebylo jistě snadné zorientovat se ve spoustě nových pojmenování a oblastí.
Sběr etnických dat
Systémové opatření Ligy lidských práv č. 4 z roku 2007. Základním problémem prokazování nepřímé diskriminace na základě etnické příslušnosti je absence oficiálních statistik. Liga vypracovala návrh, jak tato data sbírat při dodržování zásad ochrany citlivých údajů.
Férová škola nediskriminuje
Praktická příručka pro učitele a ředitele základních škol, v níž naleznou odpovědi na své otázky z oblasti diskriminace ve školství. Vydali jsme v červnu 2007 v edici Práva v souvislostech jako součást projektu „Rovný přístup romských žáků k plnohodnotnému základnímu vzdělávání“.
Základní vzdělávání romských dětí
Systémové doporučení Ligy lidských práv č. 2 z roku 2007. Materiál popisuje jednotlivé aspekty současného stavu základního vzdělávání romských dětí a zároveň navrhuje jednotlivá řešení, jak dosáhnout rovného přístupu ke vzdělání pro všechny děti bez ohledu na barvu pleti.