Článek se věnuje multikulturní výchově jakožto fenoménu, který se projevuje nejen v pedagogice, ale zasahuje do dění v celé společnosti. Autorka nahlíží na pojem multikulturalismu z mnoha pohledů a neopomíjí zmínit i zvláštnosti, které se objevují v rámci České republiky. Multikulturní výchova se stala součástí Rámcových vzdělávacích programů, čímž došlo k uznání potřeby tohoto konceptu v českém vzdělávání.
Odborné články k tématu "Práva dětí"
Věc Lautsi a další proti Itálii
Příběh matky, která navrhla sejmutí krucifixů ve školních třídách jejích dvou synů, se stal základem sporu o identitu křesťanské Evropy a vzbudil široký ohlas ze strany ostatních států i médií. Evropský soud pro lidská práva se musel potýkat zejména s otázkou, jak moc by měly evropské státy ustupovat od svých tradic s cílem nedotknout se náboženské svobody svých občanů. Případ […]
Spravedlnost ve školství jako výzva budoucích učitelů
Mezi základní lidská práva patří bezpochyby i právo na vzdělání bez ohledu na prostředí a zdravotní stav žáka. Autorka zdůrazňuje nutnost spravedlivého přístupu ve školství a jako příklad uvádí situaci ve Finsku, které patří mezi země s nejlépe řešeným způsobem vzdělávání.
„Ideál“ versus „noční můra“: představy studentů učitelství o žácích
V příspěvku autorky sledovaly, jaká je představa studentů pedagogiky o „ideálním žákovi“ a žákovi, který je pro budoucí učitele „noční můrou“. Výzkum volně navazuje na výzkumné šetření „Představa učitelů o kvalitách ideálního žáka jako předpoklad ovlivňující učitelovo očekávání a hodnocení“, kde informanty bylo 36 učitelů působících na různých typech škol. Představy studentů autorka vzájemně porovnávala a v závěru poukazuje na souvislosti, […]
Pedagogická diagnostika současného učitele a její metody
Rozvoj společnosti je spojen s řadou změn, které mění podobu nejen životních hodnot, ale i různých institucí mezi nimiž je i škola. Diagnostická komepetence pomáhá učiteli pochopit vztahy ve třídě, řešit výchovné problémy nebo odhalit případné patologické změny. V článku jsou nastíněny základní rysy pedagické diagnostiky, její jednotlivá stadia, postupy a metody, jejichž efektivní zvládnutí přispívá k rozšíření kompetencí pedagoga.